Vaš Internet pretraživač menja se zauvek

Kategorija: Vesti
Četvrtak, 16 oktobar 2025 22:23
Autor: Admin
Vaš Internet pretraživač menja se zauvek

Decenijama smo internet pretraživač uzimali zdravo za gotovo. Alat poput Google Chromea bio je stabilan, predvidiv i, pre svega, neuzbudljiv prozor u digitalni svet. Nakon što je pobedio u ranim "ratovima pretraživača", Chrome je uspostavio dominaciju koja se činila neupitnom, pretvarajući pretraživač u pasivan alat: ukucate pitanje, dobijete listu linkova i sami započnete istraživanje.

Međutim, ta era se naglo završava. Pojava veštačke inteligencije (AI) pokreće novi, daleko intenzivniji rat pretraživača. Kompanije se sada ne takmiče samo u brzini, već u tome ko može da stvori najpametnijeg digitalnog asistenta koji će fundamentalno promeniti način na koji koristimo internet. Šta se zaista dešava iza kulisa ove tehnološke revolucije? Odgovor leži u strateškoj borbi za kontrolu nad onim što je postalo najvažnija digitalna nekretnina: jedinstveni, objedinjeni interfejs za ceo naš digitalni život.

Više ne "pretražujete" – sada "delegirate"

Fundamentalna promena se dešava u samoj suštini onoga što pretraživač radi. Tradicionalni model je jednostavan: ukucate upit, dobijete listu plavih linkova i sami obavljate posao kliktanja i pronalaženja informacija. Novi model, pokretan veštačkom inteligencijom, menja ovu dinamiku iz korena. Umesto da vam samo nudi linkove, AI pretraživač ima za cilj da vam pruži direktne, sažete odgovore i da čak izvršava zadatke umesto vas. Specifični primeri, poput Opera "Do" funkcije koja izvršava akcije ili "Cards" koje čuvaju prilagođene radne tokove, čine ovaj koncept konkretnim.

Ova promena sa "pretraživanja" na "delegiranje" nije samo minorno unapređenje; to je prva velika promena u osnovnoj paradigmi korišćenja interneta u poslednjih nekoliko decenija. Pretraživač prestaje da bude pasivna kapija i postaje aktivan partner.

"Ovo je verovatno najveća promena otkako je sam pretraživač postao kapija ka internetu. Tokom 30 godina, pretraživač je služio za navigaciju. Kucaj, klikni, istražuj. Sada, sa veštačkom inteligencijom, model se potpuno menja. Prelazi se sa pretraživanja na delegiranje." - George Chalhoub

Skoro svi "novi" AI pretraživači su I dalje Google ispod haube

Iako se pojavljuju novi, uzbudljivi konkurenti poput Perplexity Cometa, postoji jedna kontraintuitivna činjenica: velika većina njih je izgrađena na Googleovom open-source projektu, Chromium-u. Razlog je praktičan – izgradnja potpuno novog pretraživača od nule je izuzetno složen i skup poduhvat. Toliko je teško da je čak i Microsoft na kraju prebacio svoj Edge pretraživač na Chromium. Ovde leži fascinantan paradoks: dok Google-ov tržišni udeo u pretrazi po prvi put u poslednjoj deceniji počinje da opada zbog AI konkurenata, njegova fundamentalna tehnologija pretraživača ostaje dominantna. Novi igrači napadaju Google Search, ali to čine iznutra, koristeći temelje koje je sam Google izgradio.

Ovo postavlja ključno pitanje: da li prisustvujemo pravoj revoluciji ili samo presvlačenju Google-ove imperije u novo, pametnije odelo?

"To je bukvalno ponovno izmišljanje točka. Ne vidim nijednu kompaniju koja bi gradila svoj pretraživač od nule." - George Chalhoub

Stvara se "mračni internet" – napravljen za botove, a ne za ljude

Jedna od najiznenađujućih ideja koja proizilazi iz ove transformacije je koncept "mračnog interneta", kako ga je opisao Himanshu Tyagi, suosnivač open-source AI kompanije Sentient. Ova vizija se ne odnosi na nešto zlokobno poput "dark weba", već na internet koji funkcioniše u pozadini, skriven od ljudskog pogleda. U budućnosti, veb sve više postaje mesto gde AI botovi konzumiraju i obrađuju ogromne količine informacija. Njihov zadatak je da umesto vas analiziraju podatke, uporede opcije i na kraju vam pruže konačan, sažet odgovor ili izvrše zadatak.

Implikacije su ogromne. Internet, kakvog ga poznajemo, evoluira od interfejsa dizajniranog primarno za ljudsku interakciju u masivnu bazu podataka optimizovanu za mašinsku obradu. Mi postajemo korisnici krajnjeg rezultata, a ne istraživači sirovih informacija.

"Prelazimo na neku vrstu mračnog interneta, u smislu da nije namenjen samo ljudima. Namenjen je botovima da konzumiraju i obrađuju informacije. Botovi rade stvari i daju ljudima konačan rezultat." - Himanshu Tyagi

Vaš novi asistent zna vaše namere i donosi rizike po privatnost

Najveći izazov i potencijalna opasnost AI pretraživača leži u privatnosti. Ovi napredni alati ne prate samo šta radite online; oni imaju pristup tolikom kontekstu da mogu sa velikom preciznošću da zaključe zašto to radite. Oni razumeju vaše namere, navike, pa čak i vaše trenutno raspoloženje. Ovo je mač sa dve oštrice. Iako veći kontekst omogućava bolje usluge, on stvara i ogroman rizik. Pokretačka snaga usvajanja ovih tehnologija često leži u "malim pogodnostima" – pretraživaču koji automatski rezerviše putovanje ili sumira dugačak dokument. Ključno pitanje postaje bihevioralno: da li smo kao korisnici spremni da trgujemo ovim nivoom privatnosti za pretraživač koji nam štedi nekoliko minuta dnevno?

Koncentracija toliko osetljivih informacija zahteva da kompanije budu izuzetno odgovorne. Kada većina inovacija leži na istim tehnološkim temeljima kao što je Chromium, stvara se i rizik sistemske centralizacije podataka, što dodatno pojačava potrebu za transparentnošću.

"Pretraživač osnažen veštačkom inteligencijom ne samo da posmatra vaše ponašanje; on može da zaključi vaše namere, navike, pa čak i vaše raspoloženje. Svaki upit ili sažetak postaje podatak o vama, tako da se informacijama mora rukovati odgovorno i ne smeju se koristiti za oglašavanje ili profilisanje." - George Chalhoub

Da li ste spremni za novog Kopilota?

Internet pretraživač, nekada pasivan alat za navigaciju, evoluira u aktivnog, inteligentnog partnera – neku vrstu digitalnog kopilota. Ova transformacija preoblikuje ne samo način na koji dobijamo informacije, već i fundamentalne strukture moći na internetu. Dok se trka za najpametnijim digitalnim asistentom zahuktava, a ulozi postaju veći nego ikad, glavno pitanje ostaje – da li smo spremni da mu predamo ključeve našeg digitalnog života, i po koju cenu?

Izvor: Browser wars, a hallmark of the late 1990s tech world, are back with a vengeance—thanks to AI | Fortune

Komentari

Nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!